Jízdárenská práce s trenérem se skládá ze základních drezúrních figur , které jsou pro dobře přiježděného koně téměř nezbytné . Je tedy vhodné je jen tak nezanedbávat .
![]() |
Jízdárenská práce a přiježďování přidává tvému koni OVLADATELNOST A CHODY |
![]() |
Jízdárenská práce se provádí výhradně vždy bez kavalet a jakýkoliv překážek . |
Tento pohyb je znám jezdcům také jako "padání koně po pleci". Tento pohyb není jezdci příliš příjemný, a rovněž v něm jezdec ztrácí přesnost v určování směru pohybu. Proto podle definice, základním rysem přiježděnosti koně je to, jak kvalitně a snadno se kůň pohybuje v pravidelném ohnutí.
![]() |
Zde máš vypsané jednotlivé cviky na jízdárně. Popisuj svými slovy a veď se slovy svého trenéra :) |
"Přímo" Dokud trenér nezavelí jinak, jezdec má jezdit po obvodu jízdárny beze změny směru, dobře projíždět rohy a nikam nevybočovat. |
Nepotřebuje obrázek :) |
"Velký kruh" drezurní obdélník má velikost 20 x 40, resp. 20 x 60 metrů. Dvacetimetrový kruh tedy znamená kruh přes celou šířku jízdárny a polovinu, resp. třetinu její délky. Začíná zpravidla v polovině krátké stěny, následující po povelu (písmena A a C) nebo v polovině dlouhé stěny (písmena B a E). Při jízdě na kruhu se nevyjíždějí rohy a nejezdí se po stěně, pouze se jí dotýkáte. Velký kruh se jezdí do odvolání nebo do dalšího povelu, není-li řečeno jinak. |
![]() |
"Malý kruh" Chce-li být trenér precizní, měl by definovat, jakou velikost požaduje, velikost malého kruhu totiž záleží na aktuální úrovni koně. Musí být dostatečně velký, aby jej byl kůň schopen projet rovnoměrně ohnutý a bez ztráty kmihu. Zatímco pro koně na úrovni Z je "malý kruh" desetimetrový, pro koně na úrovni T se jedná o kruh šestimetrový. Je možné jej provádět kdekoli na stěně i na střední čáře, dle určení trenéra. |
![]() |
"Kruhy změnit" Používá se zpravidla při ježdění na velkých kruzích. Jezdec, jedoucí na velkém kruhu v bodě X (v případě malého obdélníku) opustí stávající kruh a najede na velký kruh na druhou ruku. Platí zásady ježdění na velkých kruzích. Na velkém obdélníku je možno použít variantu "sněhulák".:-) Kruhy změnit lze jezdit i s desetimetrovými kruhy, pak se většinou jezdí napříč jízdárnou a kruhy se mění na střední čáre. |
![]() |
"Diagonálou změnit směr" základní povel pro změnu směru. |
![]() |
"Krátkou diagonálou změnit směr" Nevyužívá se tak často a začíná stejně jako dlouhá diagonála, tedy v prvním písmeni za rohem. Končí ale v polovině protější dlouhé stěny, tedy v písmeni B nebo E. |
![]() |
"Obloukem změnit směr" další možnost změny směru při ježdění po celé jízdárně. Jezdec vyjede ze stěny na malý kruh, ale nedokončí jej a pokračuje na stěnu na druhou ruku. Výsledná figura má tvar kapky. Správně provedený oblouk nepřesáhne střední čáru, ale dotkne se jí a na délku odpovídá polovině jízdárny - tedy začínáme-li před rohem, končíme v polovině dlouhé stěny. Tento cvik se často pojí se stranovou prací - ustupováním na holeň nebo polovičním překrokem. |
![]() |
"V kruhu změnit směr" Tato varianta bývá využita, když jezdec jezdí na velkém kruhu a chce změnit směr bez opuštění kruhu (tedy bez narovnání koně). Skládá se ze dvou desetimetrových půlkruhů a linie prochází středem velkého kruhu. Může být prováděn kdekoli na velkém kruhu. U méně pokročilých koní a jezdců je vhodnější používat pro změnu ruky cvik "obloukem z kruhu ven změnit směr". |
![]() |
"Vlnovka o třech obloucích" další ze základních ohýbacích cviků. Skládá se z půlkruhů (jejich velikost určuje počet oblouků a délka jízdárny) a rovných linií, kůň tedy střídá ohnutí a narovnání. Nesmí být hranatá, nemá rohy a nejezdí se při ní po stěně. V případě sudého počtu oblouků lze jejím prostřednictvím změnit směr. |
![]() |
"Od stěny ke stěně" při tomto cviku nejedeme až na protější dlouhou stěnu, ale vyjedeme pouze ke střední čáře a poté se vracíme zpět na stěnu. Vrchol oblouku je tedy v X, 5 metrů od stěny. Tento cvik je možno dělat i dvakrát na dlouhé stěně, pak je vrchol každého oblouku pouze 2,5 metru od stěny a dlouhé stěny se mezi oblouky dotýkáme v polovině (písmeno B nebo E). |
![]() |
"Ze středu" Cvik, kterým začíná každá drezurní úloha a postrach jezdců, kteří neumějí jezdit rovně. V písmeni A nebo C jezdec opustí stěnu a jede přímo do písmene v polovině protější krátké stěny (tedy opět A nebo C). Nesmí se odchýlit ze střední čáry a musí projet středem jízdárny (písmenem X). Po napojení na stěnu je možno buďto pokračovat na stejné ruce nebo změnit směr. |
![]() |
"Půl jízdárny" Při tomto cviku jezdec opustí dlouhou stěnu v polovině (tedy v písmeni B nebo E a jede přímo do poloviny protější dlouhé stěny (B nebo E). Je možno buďto pokračovat na stejné ruce, nebo prostřednictvím tohoto cviku změnit ruce. |
Není potřeba obrázek :) |
4% ovladatelnost , 1 % vztah , 2% chody , 1% vytrvalost
Zdroj: http://patriot.pise.cz/4-cisteni.html
RE: Jízdárenská práce -s trenérem | rhiannon + vesmír | 09. 07. 2014 - 18:02 |
RE: Jízdárenská práce -s trenérem | rhiannon + charlotte | 01. 08. 2015 - 21:27 |
RE: Jízdárenská práce -s trenérem | rhiannon + charlotte | 02. 08. 2015 - 18:51 |
RE: Jízdárenská práce -s trenérem | ciri a mystery | 28. 08. 2015 - 13:19 |
RE: Jízdárenská práce -s trenérem | tea + carmen | 30. 08. 2015 - 22:55 |
RE: Jízdárenská práce -s trenérem | tea + carmen | 31. 08. 2015 - 17:06 |
RE: Jízdárenská práce -s trenérem | tea + carmen | 03. 09. 2015 - 18:02 |