Vypněte prosím blokování reklamy (reklamu už neblokuji), děkujeme.
Video návod zde: https://www.youtube.com/watch?v=GJScSjPyMb4
Vítám vás naše milé členky,
u exkurze v sedlové výrobě.Vaším úkolem bude aby jste si pozorně přečetli následující text a pak sepsali příběh.Příběh o tom jak jste tam byli,co se dělo.Pojďme na to!
Vše začne v osm hodin,kde se všichni sejdeme před hlavní budovou,kde se na všem do mluvíme a dostanete info kam jedeme a kde to je.(Zapojte fantazii) Výrobna sedel se nachází v městě Fireworks a jejím majitel je (velký :-D) Matt Zender.
Tereza nás uvede do chodu výrobny a popíše nám sedlo.
Jako první se zastavíme u stolu,kde uvidíte kostru.Klasická sedla jsou obecně vyráběna s tuhou kostrou, která sedlo nese, udržuje jeho tvar a rozkládá hmotnost jezdce.Kostra může být plastová,dřevěná a ocelová.
Tato kostra,kterou uvidíte před sebou bude z plastu.Nejprve se kostra otočí a ze spodu se na ní umístí kovové výztuže,které pomohou kostře k pevnosti.Pak se k ní přinýtují třmenové zámky.Dále se na zadní rozsochu přilepí plátno a ořízne se podle ní.Do středu kostry se vyřízne díra.Pak se na zadní rozsochu a posedlí umístí polystyren a seřízne se do správného tvaru,následně se polystyren přilepí a střed se jemně seřízne a pak se ořízne i jeho obvod.
Pak se celý zbrousí a změří se zda je v rovině.Následně se na tutu vrstvu umístí další vrstva polystyrenu a ta kopíruje zadní rozsochou,posedlí a přední rozsoch.Opět se tato vrstva přilepí a zbrousí do vrstvy,která má přibližně 3 mm,sedící přesně na kostru.Nakonec se na to umístí poslední vrstva polystyrenu a opět se zbrousí.Ve výsledku je tam 5mm polystyrenu aby nás kostra netlačila a byli jsme v pohodlí.Vše se na kostru vykreslí a umístí se na ní další vrstva.
Dále se přesunume ke stolu kde se rozkresluje jednotlivé části sedel na kůži.Všechny se vyříznou a tam kde se kůže lepí a sešivá se ve stroji jemně stlačí.Následně jiný stroj vyřízne díru na konec třmenového řemenu.(Na většinu sedel se však přišívá poutko) Nakonec se vytiskne logo výrobce a zespodu se natiske výrobní číslo.
Poté spočineme u výroby koleních opěrek.Molitan ve tvaru opěrky je polepem kůží.Na jedné straně se nechává centimetr kůže a na druhé straně cca 3-5 mm.Teď se sešije kolení opěrka a k ní dvěma řadami velká bočnice.K velké bočnici (samozřejmě i s kolení opěrkou) je přišit sedlový polštář,který se následně vycpe směsí vlny a vatelínu.Tvým úkolem je zjistit,zda-li se dá sedlový polštář vycpat u jinak a zaslat odpověď na stájový email.
Nakonec je celé sedlo zkonstruováno a další váš úkol je ten popsat,jak se celé sedlo dá dohromady. :)
Teď nám Rudy dá několik rad ohledně toho jak správně vybrat sedlo aby koníkovi pěkně sedělo.
Jakmile se jezdec setká u koně s problémem v chování nebo v tréninku, s opakovanými špatnými výkony, výjimečně uvažuje o sedlu. Spíše přemýšlí nad tím, že má špatného koně, špatné udidlo nebo trenéra, který není dost dobrý. Nicméně neví nebo neuvažuje o tom, že všechny podobné problémy mohou být způsobené špatně padnoucím sedlem.
Kůň, který ve cvalu vyhazuje může vyhazovat i z důvodu, že ho sedlo tlačí v bedrech. Vyhození je potom způsobem, jak se nám snaží říct "Au! To bolí!". V tom případě to není problém podřízenosti, tedy pokud neuvažujeme ve směru, že podřízenost koně musí být až do té míry, že musí pouze v tichosti trpět. Kůň, který nevydrží na přilnutí nebo prohýbá v ohnutí hřbet to může dělat, protože páteřní kanál sedla je příliš úzký a při ohnutí tlačí do páteře, takže se nemůže správně ohnout. Není to pak problém v tréninku, ale pokud trváme na ohnutí a dosahujeme jej silou, riskujeme bolest zad. Pokud nepřemýšlíme o tom, jakým způsobem sedlo na koni sedí, můžeme přijít ke stejnému závěru, jako La Guérinière ve svých písemnostech. A to, že sedlo může způsobit vážné zranění koňského hřbetu. A myslím, že nechceme, aby kůň musel trpět až do takového bodu. Myslím, že kůň by neměl trpět vůbec.
1. Proč je napasování sedla důležité?
Sedlo je hlavním komunikačním kanálem mezi jezdcem a koněm. Jezdec může mít ty nejlepší ruce na světě, nejcitlivější sed, skvělou holeň, ale pokud mu sedlo neumožní s koněm jasně komunikovat, nikdy nebude moci dosáhnout cíle, který drezura má. Záleží také na tom, jaký je náš cíl. Já myslím, že to je okamžik, kdy náznaky jsou tak drobné, že to vypadá, že jezdec nedělá nic a společně s koněm jen tak tančí. Domnívám se, že nejsem jediný, komu se taková drezura líbí.
Aby to bylo možné, sedlo musí správně pasovat jak jezdci, tak koni. Řekla bych, že hlavní je, aby sedlo pasovalo nejprve koni a až pak jezdci. A to ze dvou důvodů:
1. kůň se nemůže nijak vyjádřit k tomu, co mu dáváme na hřbet. Takže hledání sedla, které neštípe, netlačí a nezraňuje, je náš způsob vyjádření respektu.
2. Pokud sedlo není na hřbetě koně ve správné rovnováze, jak může být v rovnováze jezdec?
Ale sedlo musí také samozřejmě sedět jezdci. Jak může jezdec jezdit pořádně, pokud je sedlo příliš malé, příliš hluboké nebo příliš široké? K tomu se dostaneme ve druhém článku. Zaměřme se teď na koně. Pasování sedel je otázkou dobrých smyslů a logiky. Je to základní geometrie s trochou citu pro koně a špetkou znalosti základní biomechaniky.
2. Kam položit sedlo, které ovlivňuje stavbu koňského hřbetu?
Za prvé je důležité vědět, jak je hřbet koně stavěný a jak se se sedlem vzájemně ovlivňují. Sedlo leží na hrudním koši a hřbetních svalech. Pravidlo číslo jedna, které nesmí být nikdy porušeno: Sedlo se nesmí dotýkat páteře. Páteř má velice komplexní a jemnou strukturu, je složená z kostí, nervů a vazů, které se mohou velice jednoduše zranit. Laterální a podélné ohnutí hrudních obratlů existuje ( i přes to, že laterální ohnutí je minimální). Takže musí umožnit prostor pro tyto pohyby. Proto je na každém sedle páteřní kanál. Jeho šířka a hloubka záleží na stavbě hřbetu jednotlivého koně. Na kostnatém, úzkém hřbetě musí být celkem hluboký. Na širokém a plochém hřbetě musí být zase širší a plošší. Podle mého názoru musí být široký nejméně na čytři prsty (mezi 8 a 10 centimetry). Co se týká přední části sedla, musíme si ujasnit dvě věci. Za prvé kohoutek. Všichni víme, jak jednoduše dojde k otlaku na tomto místě a jak dlouho trvá, než se otlak zahojí (ve skutečnosti otlaky nevznikají pouze od sedel, ale také od dek a podložek pod sedla). Sedlo musí poskytovat dostatek místa kolem kohoutku, tak abyste mohli v pohodě vsunout tři prsty (5 – 6 cm) nad kohoutek a 2 prsty vedle, když je jezdec v sedle. Pokud se nad kohoutek vejde méně než tři prsty, sedlo je pravděpodobně moc široké a bude se naklánět dopředu. Více než tři prsty znamená, že sedlo je pravděpodobně moc úzké a bude zřejmě sedět na hřbetě, místo aby ho kopírovalo. Co se týká páteřního kanálu, ten musí být přiměřený. Na velmi nízkém kohoutku můžete někdy vsunout 4 nebo 5 prstů a sedlo pořád může sedět dobře. Co ale nechceme je aby sedlo sedělo přímo na kohoutku a nebo aby kostra sedla tlačila na trapézový sval. Pravidlo číslo dvě: Lopatka. Když kůň zvedne nohu, lopatka se pohne směrem vzad. Pokud je sedlo příliš vepředu nebo špatně sedí, blokuje pohyb lopatky, což způsobuje omezení pohybu končetin nebo špatnou rovnováhu. Abychom umístili sedlo správně, najdeme horní hranu lopatky a sedlo umístíme 2 – 3 prsty za ní, podle pohybu lopatky a podle toho, jak je stavěná (podle strmosti). U některých koní to jde hodně daleko. Někdy je třeba prostor pro lopatku upravit, aby se mohla volně pohybovat. U zadní části sedla musí být jezdec opatrný na oblast beder a bederní obratle. Sedlo nesmí být moc dlouhé. Nesmí zasahovat za poslední žebro. Tvar zadních polštářů musí kopírovat tvar hřbetu. Stejný tvar polštářů nelze použít na plochý hřbet a na koně, který má vyšší záď.
3. Na co dávat pozor?
Slyšel jsem velice podivné věci o tom, jak drezurní sedlo působí na koně. Například, že tlačí a omezuje pohyb lopatky. Ve skutečnosti je to naopak. Drezurní sedlo s dlouhými svislými bočnicemi je navrženo tak, aby umožnilo co nejvolnější pohyb lopatky. Proto mají svislé bočnice rovnější a delší polštář, což může být vysvětlením této podivné pověry. Základem sedla je kostra. Jejím cílem je rozklad tlaku na hřbet a ochrana páteře. Může být tradiční (vyrobená z laminovaného dřeva vyztužená ocelí) nebo moderní (vyrobena z plastu, karbonu, Kevlaru...). V každém případě musí koni pasovat ve dvou směrech: Šířka komory a celkový tvar. U tradiční kostry můžeme ještě přidat třetí bod, kterým je úhel bočních dílů. U koně s prohnutým hřbetem nepoužijete stejné jako u koně s plochým hřbetem. Kůň s prohnutým hřebetem potřebuje kostru ohnutější, kůň s plochým hřbetem plošší. Boční díly u širokého hřbetu musí být plošší, strmější pro koně se hřbetem ve tvaru střechy. Je lákavé použít měkou, flexibilní kostru, abychom získali sedlo, které umožní všechny pohyby koně. Ale opatrně! Pokud je kostra příliš flexibilní, vytváří třecí efekt, který koně nemají rádi. Odpor a elesticita kostry závisí na jezdci (k tomu se dostaneme později). Protože kostra je základem sedla, pokud není pro hřbet tou správnou, pak můžete sedlo vyměnit. Ale často je výměna kostry finančně nákladnější než zakoupení sedla nového. Pokud máte sedlo, u kterého se dá kostra upravit, máte trochu více štěstí. Plastové kostry mohou být teplem upravené, pokud jsou z materiálu, který to umožňuje. Více podrobností zjistíte přímo u výrobce. Můžete také změnit lištu páteřního kanálu, což může být hodně výhodné zejména u mladých koní, jejichž hřbet se mění neustále. (Ráda bych tady zdůraznila, že růst koně není dokončený do 7 let věku). Uvědomte si ale prosím, že výměnná lišta páteřního kanálu nebo upravitelná kostra nejsou všechno. Pomohou přizpůsobit sedlo, to ano, ale bylo by to příliš jednoduché, kdyby se sedlo dalo napasovat pouhou podobnou úpravou. Změní to horní část sedla, nějak upraví rovnováhu, ale nezmění celkový tvar sedla!
(klikni na obrázek pravým tlačítkem myši pro zvětšení velikosti)
Velký dík patří Aice , která celou tuto akci zorganizovala . Tato exkurze je pro všechny členky POVINNÁ ! Příběhy pište na stájový e-mail patriot.office@email.cz